5 gouden tips voor een gouden BRAS

7 februari 2017

 

Standhouden, het is een kunst.. en dat weten wij.

Daarom. Voor beginners die hun weg nog moeten zoeken tot ervaren rotten in het vak. Kortom, voor iedereen die goesting heeft om een echte BEST (of was het BRAS?) SELLER te worden, presenteren wij 5 gouden tips voor een gouden BRAS.

1. Goed begonnen, half gewonnen!

Men zegt wel eens: ‘Wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden’. En nee, dit geldt niet enkel voor het geven van presentaties of het voorzitten van vergaderingen. Wil je gezien worden door bezoekers en klanten? Bereid je dan een beetje voor.

Misschien wil jij je stand wel inkleden? Of demonstreren dat die retro stofzuiger nog werkt? Of misschien maak je van je stand gewoon een gezellig plekje voor jezelf? En misschien heb je tussendoor wel geluk en rond jouw klant de prijs van die postzegel naar boven af, maar reken er niet teveel op en voorzie bijvoorbeeld ook voldoende wisselgeld. En of meneer een zakje wil om zijn aankoop in te steken? Geen probleem, op alles ben jij voorzien! En zo krijg jij als standhouder voor klantgericht-zijn op slag een vette 10!

2. Waardige rommel?

De BRAS mag dan wel een rommelmarkt zijn, toch ga je met echte rommel beter naar het containerpark. Tijdens hun zoektocht naar dat ene pareltje om te kopen, vallen bezoekers echt niet op een lekke theepot, roestig strijkijzer of gescheurde jas. Ontdek de snuisteraar in jezelf en kies voor zaken die ook jou zouden aantrekken. Heb je iets in je kast hangen dat je niet meer draagt? Of heb je het servies van je tante wel vaak genoeg gezien? Maak er dan een ander blij mee, want het zijn vaak de dingen waarvan je het minste verwacht die het snelst verkopen.

3. Altijd prijs!

Je denkt er waarschijnlijk zelf niet meer over na en weet uit je hoofd wel hoeveel jouw hebbedingen kosten, nee? Hou er echter rekening mee dat voorbijgangers meestal minder kennis van zake hebben dan jij en je misschien niet naar de prijs durven vragen. En nee, daarmee bedoelen we niet dat jullie er angstaanjagend uit zien, maar wel dat vreemden aanspreken voor veel mensen een drempel is. Prijs dus op voorhand goed alle artikels en zorg ervoor dat je potentiële kopers juist wel een reden geeft om in dialoog te gaan.

Omdat die dialoog vaak wel eens een onderhandeling durft te zijn, prijs je best altijd iets hoger dan wat je ervoor wil hebben. Op die manier kan je verkopen aan een voor jou aanvaardbare prijs en geef je de klant het gevoel een zaak te hebben gedaan. Uiteraard werkt het ook altijd om bepaalde stukken in promotie te plaatsen. Mensen vinden het nu eenmaal heerlijk om hun tijd te verdrijven met het zoeken naar het perfecte koopje.

Toch is het zeker dat onze geliefde BRAS niet te verwarren valt met een Soek. Je hoeft je zorgvuldig geselecteerde waren echt niet te verpatsen voor een appel en een ei. Afdingen en weggeven blijven toch twee verschillende dingen.

4. Voorwerpen of verhalen verkopen?

Gebruik stickers om bij bepaalde goederen een herinnering of voordeel op te roepen bij voorbijgangers. Of spreek hen aan wanneer ze naar iets kijken. Gebruik humor of anekdotes, vertel een verhaal of geef achtergrondinformatie en verkoop dat antieke stoeltje op die manier net iets sneller dan anders. Want zeg nu zelf, wie wil nu geen antiek stoeltje dat nog van de tante van de kok van Koning Boudewijn is geweest?

En koopt oma voor haar kleinzoontje het gezelschapsspel van Dr. Bibber? Vermeld dan even dat het nog leuker spelen is wanneer haar kleinzoon zich ook als dokter kan verkleden. Wie weet ben je zo in één klap van die oude dokterstas verlost.

5. Opgelet = opgebracht

Een weekend duurt vaak langer dan verwacht en een weekend BRAS is zelfs ronduit vermoeiend. Toch mag je er zeker van zijn dat je opbrengst zal toenemen wanneer je op je klanten blijft passen. Observeer voorbijgangers goed en ga op zoek naar contact. Geef hen het boek waarnaar ze kijken even aan of help hen uit te vissen waarvoor dat vreemde voorwerp werkt. Je kan natuurlijk ook trucjes toepassen. Zo wakker je de kooplust aan door de goederen uit de klant zijn handen te nemen en ze zelf terug te leggen. Hou het voldoende lang in hun gezichtsveld en maak de verkoop af door vriendelijk en rechtuit te vragen “meenemen?” Zo vermijd je ongemakkelijke stiltes en weet je meteen of je meneer hiernaast ook kan beginnen helpen.

Test ze gerust eens uit, veel succes!